Det skal du vide om motorrummet
For at undgå brand, må motorrummet ikke være tilsølet af udsivende olie, og der må ikke være klude og blade i motorrummet. Motoren må ikke udvikle unødig røg og støj, og udstødningssystemet skal være tæt og sidde fast i bøjler og stropper. Dette kontrolleres ved at starte motoren, som ikke må larme mere end normalt. Der må ikke komme mørk røg ud af udstødningen. Hvis man træder på enden af udstødningsrøret, må det kun bevæge sig en smule.
Olie
Påfyldes under dækslet markeret med en oliekande. Oliestanden skal være mellem minimum og maksimum. På Volvoen kontrolleres det inde i instrumentet. Bilen skal være slukket.
Sprinklervæske
Sprinklervæsken skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde, dvs. der skal være nok til turen. Væskestanden kan ikke aflæses på beholderen. Når det er tid til at påfylde mere sprinklervæske, vil en gul kontrollampe tænde i instrumentbrættet. For at sikre dig, at der er påfyldt sprinklervæske, kan du prøve at bruge lidt af det.
Kølervæske: Mellem minimum og maksimum.
Bremsevæske: Mellem minimum og maksimum
Kan ikke ses i motorrummet
Hvis niveauet kommer under minimum, tænder en rød kontrollampe (samme som håndbremsen).
Der er derfor ingen servovæske. Hvis der er fejl ved servostyringen, tænder en gul kontrollampe med form som et rat med et ! efter.
Få tjek på dine dæk
Dæk skal have mindst 1,6 mm mønster, bedømt ved at mønsteret er ”højere” end slidindikatoren, som er 1,6 mm over bunden af mønsteret.
Dæk skal være hele og ubeskadigede, retningsbestemte dæk skal være monteret korrekt – dvs. pilene på dækkets side skal pege i dækkets normale kørselsretning.
Dæk skal være pumpet op til det af bilfabrikanten bestemte tryk, som findes i dørfalsen ved venstre fordør. Til prøven kan du bedømme, at dækkene ikke ser flade ud.
Bilen skal være forsynet med samme type dæk på alle hjul, dvs. radialdæk eller diagonaldæk (skolebilen har radialdæk), der skelnes også mellem almindeligt dæk (uden »M+S«-mærkning) og terræn- og vinterdæk (med »M+S«-mærkning).
Støddæmpere
Kontrolleres for baghjulenes vedkommende ved at åbne bagklappen og trykke hårdt på kanten af bagagerummet, og for forhjulenes vedkommende ved at åbne hhv. venstre og højre fordør og træde hårdt på trinbrættet. Bilen skal falde til ro med det samme og må ikke stå og hoppe. Hvis bilen ikke straks falder til ro, har støddæmperne mistet deres virkning, og hjulenes vejgreb er blevet mindre.
Bremser
Fodbremsen (driftbremsen) må højst kunne trædes halvt ned mod gulvtæppet. Hvis foden derefter stadig presser hårdt på bremsepedalen, må den ikke synke. Bremsepedalen skal have en skridsikker trædeflade. Husk at løsne parkeringsbremsen (håndbremsen) helt inden du kører. Hvis den ikke er løsnet helt, vil det røde (P) stadig lyse i instrumentbrættet.
Vakuumforstærkeren (bremseforstærkeren)
kontrolleres på følgende måde:
- Med slukket motor trædes der hårdt på bremsepedalen 5 gange.
- Bremsepedalen holdes derefter nedtrådt (kan ikke længere trædes så langt ned).
- Motoren startes, hvorefter bremsepedalen vil synke en smule.
- Meddel den sagkyndige, at vakuumforstærkeren virker.
Kan ikke kontrolleres på Teslaen, der har en elektrisk bremseforstærker, som altid er aktiv.